روانشناس من

روانشناسی را بهتر بشناسیم

روانشناس من

روانشناسی را بهتر بشناسیم

اضطراب

اضطراب یکی از خبرهای دسته اول این دهه اخیر است.  جنگ، تروریسم، مجادله بین دولت­ها، بحران­های بازار مسکن، چاقی کودکان، این موارد همه رویددهای اقتصادی و ژئوپلی­تیک به شمار می­آیند. اما افزایش دردسرساز اضطراب چندان مورد توجه قرار نگرفته است. استرس مانند سایر ویروس­ها قابلیت سرایت دارد و تبعیضی براساس طبقه اجتماعی قائل نمی­شود. به نقل از موسسه ملی سلامت روان در طی یک دوره دوازده ماهه از هر پنج آمریکایی یک نفر بخاطر اختلالات اضطرابی به رنج می­افتد. این میزان برای قشر جوان بالاتر است: 25 درصد از آنها به دلیل یک اختلال اضطرابی جدی بالینی در رنج هستند. وقتی به کل دوره بزرگسالی نگاه می­کنیم این ارقام حتی بالاتر می­روند: یک نفر از هر سه آمریکایی از اضطراب در رنج است. این ارقام فقط درد و رنج افرادی را نشان می­دهد که گرفتار اختلالات قابل تشخیص اضطرابی هستند. اگر استرس­های روزمره مثل ترس از پرواز، صحبت برای جمع و نگرانی­های اقتصادی را نیز در نظر بگیریم این ارقام به 100 درصد نزدیک می­شوند.

به طور متناقضی ما استرس فزاینده­ای را تحمل می­کنیم چراکه اینگونه برای راحتی در تکاپو هستیم. ما دستگاههای تصفیه هوا، گرمکن­های صندلی ماشین، عینک­های آفتابی ضد اشعه ماورابنفش، حمام در وان کف، کاپشن­های ضد آب، پتوهای برقی و تخت­هایی داریم که متناسب با شکل ستون فقرات شما می­شوند. تاکید کافی بر این موضوع دشوار است: درحالی که از قدیم مردم لذت را به درد ترجیح داده­ اند (البته که همه اینگونه هستند) عصر مدرن در تاریخ بشریت دوران متفاوتی شده است. ما فقط از راحتی بدست آمده لذت نمی­بریم بلکه به آن معتاد شده­ایم.

چرا راحتی نشانگر یک مشکل است. سطوح بالای فعلی ما شبیه روند استفاده از صابون­های ضدباکتری است. این صابون­های به این معنی استفاده شدند که ما با تعداد معدودی از باکتری­ها مواجه می­شویم و درنتیجه توانایی کمتری برای مقاومت دربرابر آنها داریم. بله زندگی در قدیم خشن و فرومایه­تر بود اما نتیجه مثبت آن نیرومند شدن روان اجداد ما بوده است. شواهدی از این امر را می­توان در احساسات بیان شده در اعلامیه کلاسیک خدمات عمومی جنگ انگلیس در سال 1939 یافت "آرام باشید و به جلو حرکت کنید". به بیان دیگر بمب­ها در حال فرود آمدن هستن اما نترسید و به کارتان ادامه دهید. امروز ما در جهت عکس این قضیه حرکت می­کنیم.